Stilte voor de storm
Met de steeds strenger wordende emissie-eisen in het vizier worden de fabrikanten met hun neus op de feiten gedrukt.
Traditiegetrouw besteden we in Groene Markt aandacht aan motorennieuws. Dit jaar ook, maar de meeste aanbieders komen niet met wereldschokkend nieuws. Variaties op thema’s, verbeteringen, maar echt nieuws? Het ziet ernaar uit dat de fabrikanten op weg naar de toekomst de kat uit de boom kijken en goed opletten welke afslag ze moeten nemen.
Met de steeds strenger wordende emissie-eisen in het vizier worden de fabrikanten met hun neus op de feiten gedrukt. De uitstoot moet nog verder teruggedrongen worden en je kunt je langzaamaan serieus afvragen waar de grens van de realiteit op het gebied van door fossiele brandstoffen aangedreven krachtbronnen ligt. Zeker in een tak van sport waarin de onderlinge concurrentie groot is en ook de accu als serieus te nemen aandrijfoptie steeds belangrijker wordt. De uitstoot is daar niet van toekpassing, maar je kunt vaak wel vraagtekens zetten hoe schoon de bronnen zijn die deze schone energie opwekken.
In dit onderlinge geweld komen er wel nog mooie innovaties die we graag voor u de revue laten passeren.
Briggs & Stratton
Na de introductie van de Vanguard 810 cc, een verticale motorenlijn met elektronische brandstofinjectie (EFI), introduceert Briggs & Stratton nu ook twee Big Block-motoren van resp. 896 cc en 993 cc, beide met brandstofinjectie. Deze krachtbronnen zijn zowel met verticale als met horizontale krukas leverbaar in vermogens van 33 t/m 37 pk. Ook voor de kleinere V-Twin-modellen staan uitvoeringen met brandstofinjectie op stapel. Brandstofinjectie beperkt het brandstofverbruik aanzienlijk, wat weer interessant is voor de professionele gebruiker. Voor deze modellen is nu ook een zogenaamd Oil Guard-systeem leverbaar. Dat systeem zorgt ervoor dat olie verversen pas na 500 draaiuren hoeft te gebeuren: een extern oliereservoir vergroot de oliecapaciteit van de motoren aanzienlijk.
Het succesvolle InStart-systeem is in 2017 op alle verticale modellen voor loopmaaiers leverbaar. Ook Ready Start, starten zonder choken of primen, is inmiddels beschikbaar voor vrijwel alle motoren met verticale krukas t/m 27 pk.
Honda
Als antwoord op de vraag naar motoren in de groeiende markt voor minder gebruiksintensieve toepassingen komt Honda met de GP-lijn, een perfecte aanvulling van op het populaire en succesvolle GX-gamma. Net als de GX-motoren kenmerken de GP-modellen zich door hun hoge betrouwbaarheid, uitstekende kwaliteit en een compact design. Daardoor vormen ze een prima oplossing voor tuinfrezen, verticuteermachines en andere niet-gebruiksintensieve toepassingen. De twee nieuwe modellen, GP160 (163 cc/ 3.6 kW) en de GP200 (196 cc/ 4.1 kW) worden beide geproduceerd in Jialing Honda Engine Co in China. De GP motoren zijn makkelijk te monteren door hun compacte design.
Drie nieuwe GX-modellen, de GX270, GX340 en GX390, zijn nu beschikbaar voor uiteenlopende toepassingen zoals frezen of tractoren voor professioneel gebruik in bergachtige gebieden, waar gewerkt wordt op steile hellingen. Naast de gebruikelijke GX-techniek hebben deze modellen ook enkele nieuwe en unieke kenmerken om de werking te garanderen op hellingen of flanken een speciaal geïntegreerde éénrichtingsklep in de cilinderkop om een optimale oliesmering te verkrijgen in een hellende positie,een beschermde en reeds geinstalleerde membraanpomp met aangepaste brandstofleidingen om de benzinetoevoer te garanderen én een maximum brandstofniveau-indicator en een carburateur met interne ventilatie om brandstoflekken te vermijden en de werking te garanderen op een veilige manier.
Stihl
Met de verfijnde en verbeterde 4-MIX-motoren, die door het brandstofmengsel gesmeerd worden, krijgen o.a. grastrimmers, bosmaaiers, combisystemen en hoogsnoeiers een krachtige aandrijving. Het hart van de nieuwe machinegeneratie is de krachtige Stihl 4-MIX-motortechnologie. Die verenigt de beste eigenschappen van de twee- en viertaktaandrijving met een hoger vermogen en een aangenaam klankbeeld, zelfs bij een maximale belasting. Bovendien zijn de nieuwe motoren ook erg milieuvriendelijk doordat er bij de verbranding bijzonder weinig emissie uitgestoten wordt. In tegenstelling tot conventionele viertaktmotoren werken de 4-MIX-motoren, net als tweetaktmotoren, met een mengsel van benzine en olie (verhouding 1:50). Doordat het mengsel de motor smeert, zijn onderdelen zoals een oliepomp, een carter en een oliefilter niet meer nodig. Dat spaart niet alleen gewicht uit, maar maakt ook de controle van het oliepeil en oliewissels overbodig. Een ander groot pluspunt is het 3-2-1 startconcept met automatische decompressie waardoor de machine, zelfs na een lange pauze, snel en probleemloos aanslaat. Bovendien blinkt de motor uit door zijn uitstekende reactievermogen en het daarmee gepaard gaande hoge koppel. De tankinhoud werd bij vrijwel alle modellen vergroot zodat de looptijd van de machines tot 30% hoger ligt. Dat zorgt voor meer flexibiliteit in de actieradius en vermindert het aantal werkonderbrekingen om bij te tanken.
Nieuw zijn de gebruiksvriendelijke onderhouds-, service- en diagnoseprocessen die de gebruikers talrijke voordelen opleveren. De motoren zijn standaard uitgerust met papierfilters met een hoge standtijd zodat er minder stof aangezogen wordt en lange wisselintervallen mogelijk worden. Wanneer het filter vervangen moet worden, hoeft de gebruiker alleen maar het deksel van de luchtfilter wegnemen. Ook onderhoudswerken en reparaties werden vereenvoudigd zodat de machines zich door bijzonder korte servicetijden onderscheiden. Bovendien kan een diagnose van de motorelektronica eenvoudig gesteld worden: via een diagnosetoestel kan de vakhandelaar de bedrijfsgegevens en het foutgeheugen uitlezen zodat een storing snel en eenvoudig gelokaliseerd en verholpen kan worden. Voor professionele gebruikers betekent dat minimale stilstandtijden en een hoog rendement.
Makita
Makita blijft weliswaar volop inzetten op de MM4-technologie, maar zet voor komend seizoen de accu in de schijnwerpers in het kettingzagensegment. Om aan de hoge verwachtingen van de gebruiker te kunnen voldoen, heeft de fabrikant voor het eerst de OR-60 motor toegepast. Het bijzondere aan deze motor is dat niet het anker ronddraait, maar juist het veld zorgt voor de aandrijving van de ketting. Deze techniek maakt het mogelijk om een hoog constant vermogen te leveren, ideaal voor bijvoorbeeld de kettingzaag. Twee 18 V-accu’s zorgen voor de energie.
De 5,0 Ah-accu’s laden met de duosnellader 100% vol in 45 minuten. De 18V-accu’s en opladers zijn onderling uitwisselbaar met andere accumachines uit te breiden.
MTD
MTD heeft een aantal krachtbronnen ontwikkeld voor de machines uit eigen stal. Zo worden enkele kleinere benzineloopmaaiers uitgerust met een nieuwe, in de VS ontwikkelde 99 cc MTD OHV-motor. Deze motor geeft een vermogen van 1,9 kW bij 2.800 toeren per minuut. In het verleden werden op vergelijkbare machines krachtbronnen van een andere fabrikant gebruikt, maar volgens MTD biedt de eigen ontwikkeling meer voordelen: een 30% kleinere motor met hetzelfde vermogen bij een lager toerental. Deze motor heeft dus een duidelijk lager verbruik.
De nieuwe Cub Cadet XT1 zitmaaier wordt uitgerust met een nieuwe, eveneens in de VS ontwikkelde 547 cc ééncilinder motor die volledig drukgesmeerd wordt. Het afgesteld vermogen bedraagt 9,4 kW bij 2.400 toeren per minuut.